Saturday, December 30, 2006

Aedegilde

Igaar var en fantastisk dag! Virkelig en dejlig dag. Efter alle surferne var draget sydpaa i Deres 4 trucks, koerte Jefferson og jeg ind til downtown SLO. Jeg har laant Brians cykel, med haandbremser, som jeg lige skal vende mig til - saa vi cyklede de ca. 10 min. ind til byen. Det er en rigtig fin lille by, som er bygget i sin tid rundt om en missionskirke. Jeff fortalte mig, at de fleste byer fra San Diego til San Francisco ligger ca. en dagsrejse paa aesel fra hinanden. Naar missionaerene havde rejst en dag, slog de sig ned og begyndte at bygge en katolsk kirke og missionere i omraadet. Kirken/missionen er bygget i spansk stil, men meget smuk indenfor med gamle traepaneler og et stort katolsk alter.

Efter lidt sightseeing maatte vi desvaerre skynde os hjem, fordi der skulle komme en mand og reparere varmen i huset. Der er iskoldt indenfor!
Men... saa lavede Jeff lige noget vildt laekkert mexicansk mad til frokost, som vi spiste udenfor i solen paa terassen med oel, guacamole og hjemmelavet salsa. Helt ok for mig. Midt om formiddagen er det dejlig varmt - som en mild dansk sommerdag. Jeg bliver lige glad hver gang jeg gaar udenfor og opdager, at det hverken er saerlig koldt, regner, hagler eller allerede er baelgravende moerkt. Efter frokost spillede vi lidt bordtennis (de er et rigtig drenge-hjem det her) og oenskede dansk musik i radioen! Saa allerede kl.15 havde det vaeret en super sjov og hyggelig dag. Jeg lever der vilde driverliv her i Cali.

Armen havde inviteret os over til hans hus, hvor han og jeg skulle lave min butterchicken. Han har ogsaa koebt den fantastiske indiske kogebog af Madhur Jaffrey fra 1970'erne - saa vi havde planlagt en lille indisk mad-aften paa email foer jeg kom. Jeg havde bare ingen anelse om, at Armen havde sat sig for at lave intet mindre end en indisk buffet til 3! Han bor i en lillebitte hus for foden af det lokale bjerg, og stod i koekkenet da vi kom og lavede samosafyld. For at goere en lang og hyggelig aften kort - stod der kl. 21 (efter godt 4 timer i koekkenet, flere for Armen) foelgende fantastiske, fejlfrie indiske retter paa bordet:

Butterchicken
Mini fuldkorns samosas med spicy fyld
Citron-linsecurry
En meget spicy curry med aeg
Hjemmebagte naan broed
Hjemmelavet mynte chutney
Hjemmelavet koriander chutney
Hjemmelavet tomat chutney
Stegte ris

Det var intet mindre end en fest! Kl. 23 var jeg selvfoelgelig doeden naer af at proppe mig med mad og se The Simpsons. Det var bare en super, super hyggelig aften. Saa nu ligger jeg veludhvilet og stadig maet og venter paa at det bliver anstaendigt at vaekke Jefferson. Solen skinner udenfor, saa forhaabentlig venter endnu en dejlig dag paa mig.

No comments: