Friday, January 12, 2007

Los angeles - San diego - Los angeles

Saa er jeg kommet til sunny san diego efter 3 hektiske dage i Los Angeles.
Dagen efter min udflugt til The Getty, og mit moede med offentlig transport i LA, tog jeg en la star tour for at se lidt mere af byen og ikke mindst Beverly Hills, Bel Air, Mulholland drive = og mindst(!) 40 af de store stjerners hjem. Det var en virkelig sjov oplevelse!

Vi startede dagen i Venice beach, et ret specielt og temmelig syret omraade - Jim Morrisson er foedt og opvokset der. I gamle dage (altsaa for omkring 80 aar siden) var der kanaler med gondoler ligesom det rigtige Venedig, men de er asfalteret nu. Vi var ca. 10 mennesker paa turen, baade unge og midaldrende par - og et meget underholdende selskab bestaaende af mor, datter og mormor fra Houston, Texas, komplet med cowboyhat. Vi koerte derefter op af Mulholland drive som er den hoejest beliggende gade i la - og stoppede for at Hollywood skiltet. Foer 9/11 kunne man koere helt op til skiltet, men paa grund af den overhaengende fare for et terrorangreb (som maaske, paa en uheldig dag kunne slaa op til 4 mennesker ihjel) er det nu strengt beskyttet af "Homeland security".
Mulholland drive er rert vild - totalt moerkelagt om natten hvor folk koerer raes og tit falder ud over skraenten. Det var sjovt at se de kendtes hejm, selvom det var paa afstand, men det var endnu vildere at se Bel Air - et totalt disney agtigt kvarter for de super, super rige. Efter Mulholland drive koerte vi ned af Rodeo Drive (baby) og saa selvfoelgelig bla. den butik, hvor Julia Roberts blev naegtet betjening i Pretty Woman - jeg har altid elske den scene, hvor hun kommer tilbage og ligner en million ("Do you work on commission? Big mistake, huge, I have to go shopping now!") det var vildt skaegt - isaer fordi alle i bussen selfoelgelig ogsaa kunne den udenad.

Det var en rigtg sjov dag, som jeg afsluttede med en film i Manns chinese theatre - "We are Marshall", en virkelig amerikansk taareperser.

Torsdag var min sidste dag og maatte derfor vaere helt anerledes fra den foregaaende, saa jeg stod tidligt op, checkede ud af mit hostel og tog metroen til Downtown. Jeg gik straks op og saa Walt Disney concert hall - den soelvfarvede bygning paa det oeverste billede. Den er virkelig imponerende, formet som en rosenknop der aabner sig. Efter at have nydt udsigten fra bygningen gik jeg ned paa Broadway, som er saa typisk for mit indtryk af Los Angeles. Gaden er et totalt mayhem af kitchede mexicanske butikker, skobutikker med lidt for billige Nike-sko (de er hoejest sandsynligt "faldet af ladet paa en lastbil") og hjemloese, fattige amerikanere. Alle bygningerne er totalt nedslidt, men det er et skoent sted om dagebn - lidt ligesom Noerrebrogade bare mexicansk. Om aftenen/natten er det et af de mest kriminelle kvarterer i byen og 60% af alt herioin der saelges i syd Cali. saelges her.

Kl 11 aabnede MOCA (museum of modern art) endelig saa jeg kunne se en udstilling om
"Parellel practises in fashion and rchitecture" det var meget interessant! Jeg er vidst blevet lidt bidt af arkitektur af, at vaere sammen med alle mine arkitekt studerende venner i SLO.
Kl. 17 tog jeg toget til San Diego, hvor jeg blev hentet af en pige jeg moedte i SLO sidste weekend, og som havde inviteret mig til at komme et par dage. Vi havde nogle dejlge dage, hvor vi bare hang ud, spiste is, mexicansk mad og hyggede os. Jeg fik endelig den sindssyge manicure jeg altid har droemt om, saa jeg er nu udstyret med 2 cm. lange acrylnegle med en speciel "europaeisk" hvid og pink finish. Det er neglenes skyld at det har taget mig 3 dage, at skrive det her - de er ret besvaerlige at taste med. Det er ogssa dem der maa tage skylden for alle tastefejl.
Lordag morgen tog jeg toget tilbage til LA, hvor min ven Armen skulle hente sin islandske kaereste (og min gode veninde) Anna i lufthavnen. Saa nu er jeg tilbage i SLO og er ved at forberede en barbeque hos Armen. Paa onsdag skal Anna og jeg til Fresn (the armpit of America) og se Justin Timberlake - hurra!!

Jeg melder tilbage om naeste del af min indtil videre fantastiske tur!

Kys og knus, Nanna

1 comment:

Sophia said...

Hej Nanna!
Hvor er det rart, at ku' sidde og følge med i din tur. Det lyder som om du har det godt. Jeg har desværre ikke fået fat på et Where2go til dig endnu. Har ikke rigtig været inde i byen på det seneste. Glæder mig til du kommer hjem. Du er savnet her hjemme. Du kommer vel hjem igen, ikk? :-)
Vi snakkes ved. Pas godt på dig selv.
Knus.