Friday, February 02, 2007

New York! Yes, yes yes!!!

Foerst maa jeg undskylde manglen paa posts - internet er svaert og dyrt at komme til i NYC og jeg vil jo gerne have det HELE med. Jeg forlod Californien sidste soendag efter en fantastisk afskedsfest, det var ekstremt svaert at tage afsted - og ja, jeg graed, meget. Det var virkelig svaert at forlade en gruppe mennesker, som er kommet til at betyde saa meget for mig, isaer fordi jeg ikke ved hvornaar jeg ser dem igen. Men jeg forlod Californien med maner og med et stort, stort oenske om at komme tilbage igen saa snart som muligt.

Armen koerte to graadkvalte skandinaviske piger til LAX og jeg floej til New Jersey, hvor jeg blev den foerste nat. Det er en stor omvaeltning at komme fra sunny California til VINTER i New York. Jeg manglede helt klart nogle danskere til at beklage sig over vejret med, men som den aegte skandinav jeg er fandt jeg selvfoelgelig bare vinterjakken, huen og vanterne frem. Efter 5 dage i New York maa jeg sige, at man virkelig skal vaere et skarn for en beklage sig over noget som helst naar man er i den (efter min mening) mest fantastiske, mind-blowing by i verden!

Jeg kan ikke rigtig forklare det, men New York er magisk. Bare det at staa i Central Park og se skylinen over Manhattan er fantastisk. Det er vildt at man pludselig staar under et skilt med "Park ave.", "5. ave." eller "Wall st.", at man kigger op og ser The statue of liberty og gaar to blocks (yes, im american) og kan spise den bedste bagel, hotdog, sushi, franske mad man nogensinde har smagt. Jeg hoppede rundt paa toppen af Empire state building - for udsigten var saa ekstremt overvaeldende at der maatte hoppes. Jeg er saa vild med den her by, at jeg ville bo i en kaelderskakt, hvis bare jeg kunne blive her. Det er den bedste forklaring jeg kan komme i tanke om.

Den foerste dag moedte jeg en australsk dreng, som har vaeret min New York makker hele ugen. Tirsdag tog vi metroen til Battery park, downtown og fandt en faerge til The statue of liberty og Ellis island. Det var sjovt at se begge ting, men selve sejlturen med udsigt over Manhattan var det hele vaerd. Vi gik lidt rundt i Downtown, saa Wall st., Trump tower og Ground Zero (som ligner enhver anden byggeplads) og tog herefter metroen til Chinatown og Little Italy. Chinatowns i USA er virkelig som smaa bidder af Kina (jeg har ikke vaeret der, men det ligner) med groenthandlere, fiskeforretninger, billig elektronik og gamle maend der spiller MahJong. Jeg smagte Dim Sum for foerste gang og betalte den enorme sum af 8$ for 4 retter og the! Little Italy var ikke det helt store, men det var tilgengaeld gaaturen til Empire state bld. gennem NoLita (north of little Italy), SoHo og Midtown. Fantastisk - naermest som Paris, bare i New York (og hvor vildt er det ikke? Paris i Amerika!). Udsigten fra Empire state bld. var som sagt fantastisk - ekstremt koldt og dyrt, men fantastisk! Jeg gik omkuld i min koejeseng i et vaerelse fyldt med meget maerklige mennesker (bla. en kronisk noegen og ofte beruset afrikansk kvinde).

Onsdag morgen gik vi igennem en sneklaedt Central Park til The Met og saa en udstilling om tysk kunst, meget interessant. Resten af dagen tilbragte vi i Upper west side og Chelsea. Om aftenen moedtes vi med en pige, som min australske ven havde moedt i Europa. Vi spiste fantastisk new york pizza og saa et comedy show i Greenwich village - en rigtig god aften.

Dagen efter tog vi metroen til Brooklyn. Det er helt anerledes fra Manhattan, men virkelig cool og med en masse cool kunstnertyper. Jeg fik snuset lidt rundt i nogle brugte-bog butikker, men har ellers gemt al min shopping til naar jeg kommer tilbage til byen. Igaar tog jeg nemlig bussen (chinatownbussen, 20$ t/r) til Philadelphia, hvor min veninde Arushi hentede mig. Lige nu er jeg i Lancaster, Penn. og fejrer med Arushi, at hun er kommet ind paa en meget fin Medical school i Canada (McGill i Montreal, hvis det siger nogen noget).

Jeg vender frygteligt tilbage, naar jeg faar set noget af "Amish-country", men indtil da maa i nyde et par billeder fra New York.

No comments: